Ha finnugor bemelegítőnadrágok találkoznak, ott kő kövön nem marad: TOMM¥ €A$H <3

Abszurd eksztatikus audiovizualitás és lakótelepi művészet a Dürer Kertben. Élménybeszámolónk az észt posztszovjet-rapper, TOMM¥ €A$H budapesti koncertjéről.

(Fotó: Bands Through The Lens)
(Fotó: Bands Through The Lens)


Február 19-én érkezett a New Beat jóvoltából Budapestre az észt prorapsuperstar, Kanye East, a vegetáriánus isten, TOMM¥ €A$H. Becsülettel bevallom, akármennyire próbáltam megerőltetni magam, nem vitt rá a lélek (és a munkaóráim), hogy a bemelegítésért felelős Dé:Nash koncertjére már megérkezzek a Dürerbe, de mentségemre szóljon, hogy a pár hónapja virálissá váló klipet én tényleg nem láttam, csak a cikkeket róla.


Előretolt helyőrségként helytálló fantomkollégám szerint (köszi, Lidi!) viszont a b@szatáska kinyílt, sőt, meglepetésvendégként (a számomra szintén teljesen ismeretlen, de állítólag híres) Krúbi is megjelent, és ketten együtt tényleg felrobbantották az Ajtósit. Személyesen ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom, mindenesetre a szervezőknek kijár a dicséret az előzenekar választásért, mármint a Rapülők azért mégiscsak elég furán venné ki magát. Aki trashre számít, az kapja is meg a trashét.

Dé:Nash & Krúbi (Fotó: Bands Through The Lens)
Dé:Nash & Krúbi (Fotó: Bands Through The Lens)


Percekkel a Mester kiírt kezdése előtt értünk be a kb. teltházas Nagyterembe, valahol a két fontos pult, a keverő- és az ital- között volt a tömeg vége, de így legalább azoknak is akadt helye táncolni a mörch pult (a harmadik, ugye) előtt, akik már szitává lőtték magukat. Ahogy arra számítani lehetett, a koncert nem kezdődött el pontosan, az viszont talán már említésre méltó, hogy a Hormonbajszos Csoda egy erőteljeset rihannázott, és jó 40-45 perces csúszással kezdett.

(Fotó: Bands Through The Lens)
(Fotó: Bands Through The Lens)


Érezhetően fogyhatott a Buffalo-cipős, hasitasis, melegítőnacis tömeg türelme, mert ebben a szűk háromnegyedórában a kezdeti “TO-MMY, TO-MMY” skandálás szépen lassan “MI A FASZ VAN!? MI A FASZ VAN!?”-ná avanzsált. Annak azért biztos örültek, hogy valószínűleg beállították a négyzetkilóméterre eső septum-piercingek világrekordját. De aztán eljött a pillanat, és felcsendült a W̶i̶n̶a̶l̶o̶t̶o̶,̶ ̶L̶i̶t̶t̶l̶e̶ ̶M̶o̶l̶l̶y̶,̶ ̶V̶e̶g̶e̶t̶a̶r̶i̶a̶n̶ Adagio For Strings Tiestótól, és egyből lehetett érezni, hogy ez több lesz, mint egy egyszerű koncert.

A tallinni bemelegítőnadrágok RÉME(h)!!! (Fotó: Bands Through The Lens)
A tallinni bemelegítőnadrágok RÉME(h)!!! (Fotó: Bands Through The Lens)


Abszurd, szürreális, lenyűgöző és szégyenletes. Feljött egy észt gyerek egy full üres színpadra egy olyan szettben, ami már egy 2005-ös bolondballagáson is gáz lenne, és egy órán keresztül olyan bulit nyomott, hogy Lady Gaga vagy Robbie Williams visszavonulna, ha látná. TOMM¥ €A$H betölti nemhogy az egész színpadot, de az egész Nagytermet a puszta létezésével.


Leírni tényleg nehéz, mert végülis csak ugrál, futkározik, kiabál, énekeltet, de a kisugárzása, és a valljuk be: eszméletlenül bulicentrikus trackjei élőben olyan eksztázisba visznek (amúgy esküszöm tiszta voltam aznap), hogy neki ennyi is elég.

(Fotó: Bands Through The Lens)
(Fotó: Bands Through The Lens)


Természetesen volt egy professzionálisan megtervezett gerince is a show-nak, aminek nagyrésze a Kelet-Európa Királya mögött elhelyezett ledfal programozása volt. Igen, jól gondolod, popkulturális utalások és obszcén megbotránkoztató képek váltogatják egymást nagyon gyorsan, de legalább nem a legelcsépeltebbeket rakták össze, és tényleg jót tett az összhatásnak. De egy dal alatt például realtime írta ki a dalszöveget, úgyhogy végülis változatosan használták a visualt, meg így azok is énekelhettek egyet, akik csak elkísérték a 14 éves lányukat.

(Fotó: Bands Through The Lens)
(Fotó: Bands Through The Lens)


De a terv része volt az is, hogy az Észt Messiás háromszor-négyszer lefutott a színpadról, de ekkor mindig benyomtak 90-es évekbeli technót vagy dubstepet, és lett ettől az egésznek egy imádnivaló és magával ragadó gagyidisco varázsa.

(Fotó: Bands Through The Lens)
(Fotó: Bands Through The Lens)


Ami még meglepőmódon imádnivaló volt, az az imidzs mögül egy-egy szóra, vagy mondatra előbukkanó Tomas Tammemets, aki összességében tényleg hálás lehet a budapestieknek, mert tényleg nagy bulit hoztak/hoztunk össze közösen. Mi pedig a New Beatnek, még sok ilyet légyszi!

TOMMY CASH – GUEZ WHOZ BAK (OFFICIAL)

LISTEN TO TOMMY CASH ON SPOTIFY HERE ~ https://tommycash.lnk.to/discographyYD INSTA: https://tommycash.lnk.to/instaYD FACEBOOK: https://tommycash.lnk.to/fbYD booking@tommycashworld.com worldwide@tommycashworld.com PROD BY: ROBERT NIKO LYRICZ: [Hook (Repeat x4)] Guess who’s back? Up in the mix With my long brown hair And my big white lips [Verse 1] The year was grey, 1991 When Tommy got produced by some chemical waste and cum Scientific project, escaped from Kazakhstan I am married to those beats, wheres my number one fan?

További érdekességekért érdemes követni az Ígéretes titánok Facebook- és Instagram-profiljait. Ha pedig szeretnétek picivel hozzájárulni ügyünkhöz, szerezzetek be egy jó Titánok-pólót vagy táskát a Popshopban! Csak semmi trendcsinálás: hallgassatok menő magyar feltörekvőket!

Penke Bence