Szöveg nélkül is lehet valami társadalomkritikus

Sok mindent bele lehet látni a Versus the Ghost bemutatkozó anyagába, amely filmzenés hangulatával, ha kell, ellazít, vagy akár a mélybe is magával tud húzni.

 

 

Hétvégére pont jó. Nagyjából ez az első benyomása az embernek, ha meghallgatja a Versus the Ghost trió bemutatkozó albumát. Nagyívű, nagy terekben kiteljesedő instrumentális folyam, szöveg nuku. Hét szám: egyet kivéve mind legalább hét perces, kettő meg mai szemmel irdatlan hosszú s alulról karcolja a negyedórát! Atyaég, mi ez? – tehetjük fel a kérdést. Sok minden – jöhet rá a gyors válasz, miközben az biztos, ez az anyag elmélyült figyelmet igényel. Rá kell hangolódni. S adni neki több esélyt, hogy szépen beférkőzzön a szellemünkbe. Mert ez egy ilyen zene, tartalmas fogyasztásra ítéltetett, s nem elég egyszer meghallgatni, beletekerni.

 

No, de miért is? Egyrészt, mert a számok – belemagyarázom, avagy sem, de – összefüggenek. Olyan, mint egy koncepció, koncept-album, mondja a hozzáértő. És mi bólogatunk, majd aggódva talán megjegyezzük: sajnos már egy tizenhárom perces dalt se nagyon hallgatnak, nemhogy egy ívre épülő teljes albumot, pedig! Igen, a Versus the Ghost-lemezt szerintem érdemes több, mint egyszer feltenni. A hangulat egyértelműen a filmzenére hajaz, rá lehet cuppanni, azt elég határozottan állíthatom. Nyilván azoknak könnyebb, akik amúgy is szeretik ezt a műfajt. De munka mellé, aláfestőnek szintén lehet ajánlani. Nem kell ugyanis a dumán agyalni, nem visz magával a szöveg, mert ugye, nincs, ám a dallamvilág passzol például a szellemi elfoglaltsághoz. Pont úgy dolgozik, mint egy jó kukta a mesterszakács keze alá. (Tetszenek hallani?)

 

 

Közben meg nem ártana feloldani a címben rejlő ellentmondást is. Hogy jön ide a társadalomkritika? Nos, első körben talán érdemes figyelmesen elolvasni a számok címeit: Home, Far Away; Safe Here; Burning Skies. Aztán meg a zenekar nevét kicsi mormolni, nem túl sokszor, de azért. S ha mindez nem elég, akkor azt is hozzáadni az egyenlethez, hogy a Matthew Berényi (gitár, billentyű, programozás), Nicholas Butler (gitár, szintetizátor) és Czimmermann László (dob és minden ami ütős) felállásban ügyködő triumvirátus a Ködös Albion és a dicső Pannonia tengely mentén végzi alkotótevékenységét. Nagy-Britannia kapcsán meg ma itthon sok minden bevillanhat: brexit, elvándorlás, meló, stb. Persze, lehet túlmagyarázom, de az számomra kétségtelen, a dalokban van valami elvágyódásérzés. Valami olyasmi, ami mintha összefüggne pl. olyan foglamakkal, mint identitáskeresés, önazonosság. Legalább is én érzek ilyesmit. Aztán meg más mást érez, hall bele.

 

Hogy is van ez?

A műhelymunka kapcsán váltottam pár szót Lászlóval. Hogy is néz ki, meg mi hoz össze magyar és brit srácokat, hogy aztán ők közösen zenét szerezzenek. Nagyjából így: „Matthew itt élt Magyarországon. Vele volt már közös zenekarunk, a Solitary Visions, aztán sajnos feloszlottunk, de Mattel projektelgettünk közben folyamatosan. Majd 2013-ban ő visszaköltözött Angliába. Folyamatosan beszéltünk, felmerült hogy kellene zenét csinálni, nem olyat mint eddig, hanem komolyat, olyat amibe mindannyian benne vagyunk. És hát, mit ad Isten, Matt nővérének a férje, Nick is egy agilis, lelkes zenész, így őt is beszippantottuk a dologba. Az albumot 2016 februárjában kezdtük el írni, előtte megteremtettük a feltételeket az online zeneíráshoz. Lényegében ide-oda küldözgetjük az anyagot, amíg össze nem áll a végleges.”

 

Ilyenkor persze felmerül a kérdés: mindez miként tud megszólalni élőben? Gondolom, idővel meg fog. Kéne! Persze ehhez azt is ki kell matekolnia a brigádnak, hol, milyen formában kíván majd a közönséghez szólni, mert tény, ez nem egy habkönnyed fesztiválkompatibilis cucc. Attól azonban így első találkozásra sem félek, hogy ne lenne rá felvevőkészség. Akár filmes szempontból. Simán el tudom képzelni ezt a nyomvonalat. Elválik. 

 

További érdekességekért érdemes követni az Ígéretes titánok Facebook-, Tumblr- és Instagram-profilját is. Csak semmi trendcsinálás: hallgassatok menő magyar feltörekvőket!

Balogh Roland