Minek nekünk egyáltalán lemezvásár?

Idén harmadik alkalommal rendezték meg az Independent Label Fairt, vagyis a független lemezkiadók vásárát. Elmentünk, és megnéztük hová is tart a rendezvény.

A Budapest Showcase Hub (BUSH) és a Hungarian Oncoming Tunes (HOTS) standjai a harmadik Independent Label Fairen /// Fotó: Tóth Tamás/Ígéretes Titánok


A címben feltett kérdésre nagyon egyszerű választ adni. A zeneipari eseményekre pontosan ugyanúgy szükség van, mint bármely más szakma megismertetésére. Sőt! A szórakoztatóipar legfontosabb összetevője: az emberek figyelme, amit mindenki igyekszik magára irányítani.


Ez mennyire sikerült? Ezt nem vagyok benne biztos, hogy egyetlen eseményben le lehetne mérni, így nézzük meg a teljes csomagot, amit az elmúlt években kaptunk.


Az Independent Label Fairen (ILF) kapott standot a BUSH is, amit idén negyedik alkalommal fognak megrendezni, tehát pont eggyel jár az ILF előtt. De a zeneipari fesztivál kuckója mellett állt közvetlen a HOTS is, ami pedig 2017 eleje óta segíti a külföldre vágyakozó magyar zenekarokat amolyan exportirodaként.


Tehát az egyértelműen látszik, hogy az utóbbi években elindult a magyar zeneipar felhelyezése a nemzetközi térképre, aminek mindenki rettenetesen örül, hiszen mennyire jó lenne már, ha mi is tényezőnek számítanánk a globális piacon.

A vinyl megveri a CD-t | Ígéretes titánok

1986 óta az idei év lehet az első, amikor több hanglemez fogy, mint CD. Bár folyamatosan növekszik a Vinyl eladása, háromszor olyan gyorsan haldoklik a CD formátum.

Jó, de mi a fene köze van ennek az Independent Label Fairhez? A külföldi szakemberek nem fognak az Eiffel térre látogatni, hogy vegyenek egy pár bakelitet magyar kiskiadóktól. Ez egyértelmű, de a magyar átlag zenehallgatókkal megismertetni ezeket a zenéket egy olyan pont, ami nélkül nem lehet külföldre építkezni.


Márpedig az itt jelenlévő kiadók adják a külföld felé kacsingató magyar zenekarok egy nagyon jelentős részét. (Külföldre kacsintás: nem külföldön élő magyar közönségnek, hanem multikulturális környezetben való érvényesülésre tett próba. Wikipédia szócikket belőle!!!) Emiatt pedig az idei hanglemezbörze legjobb ötlete az volt, hogy kikerült az Eiffel térre, az Anker’t és a Szimpla után, ahol azért napközben nem fordul meg különösen nagyszámú ember, tehát az eseményre csak a zene iránt nagyon érdeklődő/zeneipari szakemberek mentek el. A szabadban, egy olyan szeptemberi napon, amikor Zeusznak sem volt kedve minket bántani, kifejezetten jó programnak ígérkezett az áthaladóknak is, hogy kicsit áttúrják a lemezeket.


Megsaccolni nem tudom, hogy hány látogató lehetett, de nem kerített hatalmába az az érzés, hogy egyedül lézengenék ezen a nagy placcon. A standoknál jófejek voltak az emberek, mindenki mesélt egy kicsit a kiadványairól, megtudtuk milyen árakon mozognak a lemezek, ez mitől függ kis szinteken. Volt, aki visszafogottabban, de találkoztam piaci kofa szintű eladással is, például, amikor megfogtam a Ki NER ma?  – egyébként valóban zseniális – válogatáslemezt, a következő mondat hangzott el: „Igazi slágerparádé a lemez, minden dala sláger, nyugodtan el lehet vinni.”


A kiegészítő ruhák, pénztárcák, zöld cuccok vására pedig még külön jó ötlet, nem csak azért, mert itt is mindenki hazai kis üzletet képviselt – vagyis azt hiszem, de ezt a világot nem ismerem annyira, hogy meg merjek rá esküdni, mint a kiadók esetében – hanem azért is, mert ez még egy új közeget képes behúzni a rendezvényre.


Visszatérve a kezdő kérdésre, sikerült elérni a lakosságot a rendezvénnyel? Nem hinném, de még a budapesti underground fiatalságot sem feltétlen. A legtöbb arc ismerős volt már koncertekről, ilyen-olyan zeneipari rendezvényekről. Ettől függetlenül egész sokan voltak, akik úgy tűntek csak odatévedtek. Láttam pár öltönyös-pólós, németül beszélő mendzserformát, vagy épp egy párt, akik akkor ismerkedtek a lemezjátszóval, hiszen simán benne van, hogy soha nem hallottak előtte vinylt.


A rendezvény tehát alakul, és továbbra is az ország egyik legfontosabb zenei kezdeményezésének tartom, ami egyedül nem, de a többiekkel közösen nagyon szépen tud majd gyarapodni! És ki tudja, lehet, hogy a pár, aki idén megismerkedett a lemezjátszóval jövőre visszajön a barátaival, hogy vegyenek pár albumot.


További érdekességekért érdemes követni az Ígéretes titánok Facebook- és Instagram-profiljait. Ha pedig szeretnétek picivel hozzájárulni ügyünkhöz, szerezzetek be egy jó Titánok-pólót vagy táskát a Popshopban! Csak semmi trendcsinálás: hallgassatok menő magyar feltörekvőket!

Bodó Bence