„A közép-európai előadóknak vannak lehetőségeik Ausztriában” | BUSH 2019

Jön a Budapest Showcase Hub, ahol idén az osztrák piaci kilátásokról is szó lesz. A mica – music austria vezetőjét, Franz Hergovichot kérdeztük a lehetőségekről.

► For the English version, please CLICK HERE ◄


Ha meg kellene nevezni, mi az a három kihívás, amellyel az osztrák zeneiparnak meg kell birkóznia?

Elsőként talán a piac szűkösségével. A legtöbb zenei stílus számára ugyanis az osztrák piac túl kicsi, hogy megéljen belőle. Így nemzetközi karrierben kell gondolkodni, ami egyrészről lehetőséget, másrészről kihívást jelent. Aztán másodikként említhetem a zeneipari cégek helyzetét. A legtöbbjük ugyanis nagyon kicsi, épp ezért nincs forrásuk arra, hogy az előadóikat nemzetközi szinten is befuttassák, menedzseljék, emellett néhány cégnél a nemzetközi kapcsolatok, illetve az ezzel járó tudás se igen van meg. Végül, de nem utolsósorban, a helyi sajtó szűkös keretei, sok stílus ugyanis szinte alig jelenik meg a médiába. Fontos persze megjegyezni, mindhárom terület fejlődik, így egyre több osztrák előadó és vállalat tud sikeres és versenyképes lenni nemzetközileg is.


Ha a zenei exportról beszélünk, hogyan döntitek el, melyik osztrák zenekart, előadót érdemes és kellene külföldön promózni, nemzetközi megjelenését támogatni? Fontos, hogy illeszkedjenek az aktuális trendekbe? Melyek a kiválasztási folyamat főbb szempontjai?

Legyen szó bármilyen támogatási formáról, a pénzügyi támogatástól a showcase fesztiválig, nem mi magunk választjuk, jelöljük ki az előadókat. A legtöbb esetben ez nyílt pályázati úton történik, vagy például nemzetközi bookerek bevonásával, döntsék el ők, melyik produkciót vinnék. Mi kizárólag az előadókról adunk hasznos információkat, vagy összeköttetést a menedzsmentekhez. Általánosságban egyébként nem árt, ha egy zenei produkció „exportképes”, azaz magas előadó-művészeti szintet képvisel, és olyan menedzsmentje van, amelyik profin alá tud dolgozni, vagy épp azon fáradozik, hogy lekösse őket showcase fesztiválokra.


Létezik olyan hangzás, amire azt mondhatjuk: na, ez olyan tipikus osztrák? Olyasmire gondolok, hogy például az emlékeim szerint Ausztria inkább az elektronikus, semmint a gitáralapú zenében erősebb.

Ausztriában manapság is nagyon élénk az elektronikus zenei tér, hisz ez még mindig egy olyan műfaj, amiben könnyű átlépni a határokat. Ám ezen kívül is igen színes és változatos a műfaji skála, a jazztől a popon, a rockon át a kísérleti klasszikus zenéig, a hiphoptól a világzenéig. Németországban például egyre több osztrák hiphop, pop és rock produkció lesz kifejezetten népszerű és sikeres. Ha mégis kellene valamit mondanom, ami tipikus osztrák, akkor a popkultúra bizonyos szűkebb rétegeiben, a kísérleti jazzben vagy az elektronikában találhatunk olyasmit, ami elszigeteltsége miatt lehet specifikus, egyúttal gyakran átlépi a különféle műfaji határokat.


Ausztriában megannyi támogatási lehetőség közül választhatnak a zeneipari szereplők. De mi a helyzet az oktatással? Létezik olyan program, amely kifejezetten a fiatalokra fókuszál? Teszem azt, hogy jobban ismerjék a helyi előadókat, hogy koncerteket szervezhessenek a középiskolákban vagy épp lehetőségük legyen különféle hangszereken játszani?

Számtalan oktatási és tréning lehetőség közül lehet választani: a fiataloknak és kezdő zenészeknek szóló szakköröktől (workshop) a különböző középiskolai oktatási programokig. Nálunk, a mica – music Austriában is vannak ingyenes workshopok és tanácsadás zenészek és zeneipari szereplők számára. Csak mi, 1200 tanácsadói foglalkozást és negyven workshopot csinálunk évente. A kollégáink ezen kívül számtalan egyetemen és főiskolán tartanak tréningeket, vagy épp oktatnak a témában.


Mit gondol az állami támogatásokról? Látjuk ugyanis, hogy még az olyan piacokon is, mint Németország vagy épp az Egyesült Királyság, segítik az underground és feltörekvő szcénát. Hasznos-e az ilyesfajta pénzügyi támogatás?

Igen, úgy vélem, az állami támogatások a zeneipar és az előadók szempontjából is egyaránt hasznosak. Szükség van ugyanis jó oktatási rendszerre zenei, zeneipari téren. Emellett pedig szükséges támogatni az előadókat a karrierépítésben, vagy épp abban, hogy nemzetközileg be tudjanak törni, ez pedig relatíve sok idő, energiát, egyúttal komoly pénzügyi befektetést igényel. Ausztriában is nehezen találni olyan vállalatot, amely ezeket a komoly befektetéseket közpénz bevonása nélkül meg tudná tenni. Az underground kiadók, zenei vállalatok is örülnek, ha elérik a globális piacot, a kezdő előadó pedig általában ilyen kis cégeknél indulnak el, így nem látom okát, miért ne lenne hasznos az underground szcéna egésze számára. Emellett ezzel a közönséget is jobban ki tudják szolgálni. Emellett a zene óriási kulturális érték, és nem egy tanulmány igazolja, hogy a befektetések a kreatív iparba igen komolyan megtérülnek.


Az osztrák zeneiparnak érdeke-e az, hogy a magyar piacon megjelenjen, jelen legyen egyáltalán? Mik az ezzel kapcsolatos célkitűzések?

Igen, érdeke, épp ezért leszünk jelen az idei Budapest Showcase Hubon három fellépővel is, plusz egy panellal az osztrák zenei piacról, illetve egy, a kapcsolatépítést elősegítő osztrák fogadással. A szomszédos országok piacai számunkra elsődleges fontosságúak, és épp ezért segítjük az osztrák cégeket, hogy fenntartható együttműködéseket alakítsanak ki a magyar zeneipar szereplőivel.


Érdekel, hogy egy közép-európai zenekarnak van-e bármiféle esélye megjelenni, betörni az osztrák piacra?

Igen, úgy gondolom, a közép-európai előadóknak vannak lehetőségeik Ausztriában, mert néhány ügynökség, kiadó, vagy épp a sajtó is nyitott a térségből érkező produkciókra. Persze fontos megjegyezni, hogy a verseny kemény, így a produktumnak kimagaslónak kell lennie, és segít, hogy a helyi partnerekkel együtt tudjanak dolgozni.


Mit kell tennie egy magyar zenekarnak, ha azt szeretnék, hogy felfigyeljenek rájuk Ausztriában? Tudom, hogy nincs általános és egységes recept, de melyek azok a dolgok és részletek, amelyekre mindenképpen érdemes odafigyelni?

Használják ki a lehetőséget, hogy jövő héten a BUSH-on találkozhatnak, beszélhetnek velünk. Mélyítsék el a kapcsolati hálójukat például azzal, hogy megpróbálnak részt venni a 2020 szeptemberében megrendezésre kerül Waves Vienna showcase fesztiválon, ami a legkomolyabb segítség ahhoz, hogy valakire felfigyeljenek Ausztriában. Ha a zenéjük illik a programba, akkor érdemes felvenni a kapcsolatot a Radio FM4-gyel. De az is hasznos, ha kerestek egy osztrák előadót, zenekart, akivel, amellyel párba állva felléptek Ausztriában, majd visszahívjátok őket koncertezni Magyarországra.


BIO

Franz Hergovich 1967-ben született Ausztriában, és a mica – music austria projektmenedzsere 2008 óta, 2011 és 2015 között a mica ügyvezető igazgatója. Társalapítója az Austrian Music Exportnak, amely a mica és az osztrák zenealap (Öst.MusikFonds) közös kezdeményezése. Korábban egy évtizedig az osztrák Soul Seduction kiadó/promóciós iroda hazai szekciójának a feje volt, dolgozott koncertpromóterként és DJ-ként is. 2010 és 2013 között az Európai Zenei Iroda (European Music Office, EMO) titkára, 2012/13-tól tagja volt a Zenei Információs Központok Nemzetközi Szövetsége vezetőségének (International Association of Music Information Centres, IAMIC). Jelenleg az Európai Zenei Exportirodák hálózata vezetőségének a tagja – European Music Export Offices, ami az EMEE, azaz European Music Exporters Exchange-hez tartozik.



A BUSH-ról a Fű alattban is beszélgettünk a rendezvény két szervezőjével, Horváth Renátóval és Somló Danival:

Fű alatt #18 – Horváth Renátó + Somló Dani = BUSH

Az Ígéretes titánok underground zenei kibeszélője © Balogh Roland műsorvezető vendégei: Horváth Renátó és Somló Dani Videó, vágás, utómunka: Balsay Dorina Intro * Kijube – Storm Zene: Garamvölgyi Zsolt Dobok, keverés, animáció: Sándorfi Viktor Műsorlogó: Rádai Péter Vendégelőadó: Perfect Son – It’s For Life [https://youtu.be/uid_SW8XSzg] Honlap: http://igeretestitanok.hu Facebook: https://fb.com/igeretestitanok Instagram: https://instagram.com/promising_titans

Ha még több BUSH-ra vágytok:

• Orosz-ukrán-lengyel ajánlónk
Baltikumi ajánlónk
• Itt Gegével beszélgettünk a skeemers várható fellépéséről meg sok minden másról.
• Itt pedig Áron Andris „Apey”-val dumáltunk a showcaseről, a metálról és többek között a tisztelet fontosságáról.

További érdekességekért érdemes követni az Ígéretes titánok Facebook- és Instagram-profiljait. Ha pedig szeretnétek picivel hozzájárulni ügyünkhöz, szerezzetek be egy jó Titánok-pólót vagy táskát a Popshopban! Csak semmi trendcsinálás: hallgassatok menő magyar feltörekvőket!

Balogh Roland