Hol a segítség? – A zeneipar helyzete és a streaming

Egy hónap telt el, amióta mindenki számára világossá vált, hosszú időre búcsúzunk a koncertektől. A zeneipar pedig keresi a megoldásokat az életben maradáshoz.

Forrás: techcrunch.com


Március tizenegyedikén jelentette be a kormány, hogy a koronavírus-járvány elleni védekezés jegyében felfüggesztik a tömegrendezvények megtartását, ennek pontosan egy hónapja. Bár akkor még csak a 100 fő feletti beltéri, és 500 fő feletti kültéri események kerültek szóba, érezhető volt, hogy eljutunk a teljes leálláshoz, ami napokkal ezután be is következett.


Valószínűleg teljesen felesleges volt már ez a hosszas bevezető is, mindenki pontosan tisztában van azzal, hogy mi a helyzet az országban, a világon. A nézőközönség a programok hiányától szenved, a szervezőknek, zenészeknek, pedig ettől nagyobb gondjuk, hogy elvesztették az egzisztenciájukat.


A Music Hungary becslése alapján, szerencsés esetben is 13 milliárd forint kieséssel számolhat a szektor, aminek majdnem a harmada az itt dolgozó szakemberek béréből fog eltűnni. Ebben persze nem csak a zenészek, de a háttéremberek fizetését is beleértjük.


Az élőzenei rendezvények 70 százaléka maradhat el, ami ráadásul – ismét nem fogok nagy titkot elárulni – az elsődleges bevételi forrás a zenéből élő embereknek. A zenészek jövedelmének 61 százaléka az élő fellépésekből keletkezik, amik pontosan akkor szűntek meg, amikor igazán beindultak volna.


A 61 százalék után a második a sorban a háttérzeneként lejátszott jogdíjak összege, ami a szórakozóhelyek bezárásával szintén eltűnik. Ekkor pedig marad a torta egy igen kis szelete, a digitális és a fizikai értékesítés.


A streamingnek pedig itt az óriási lehetőség, megmutathatja, hogy mennyire fontos szereplő is lett 2020-ra a zenei piacon, hiszen most mindenki otthon ül, egész nap pörögnek a zenei megosztók, tehát nincs mitől félni, dübörög a streaming biznisz. Azért nem teljesen, sőt. A járványhelyzet előtt a jövedelmek mindössze 2 százalékát tette ki a streaming, és láthatóan a streaming oldalak nem rohannak a zenészek megsegítésére.


Kivéve a Soundcloudot. Ők ugyanis most odaálltak a mozgalom élére és megengedték a zenészeknek, hogy a vírusra való tekintettel beágyazzanak egy gombot az oldalukra.


Kicsit kibontva, a Soundcloud bejelentette, hogy mostantól megengedik a művészeknek, hogy olyan külső oldalak linkjét tegyék be a Soundcloud-oldalukra, amelyeken anyagi támogatással tudnak élni az emberek feléjük, mint a Bandcamp, a Patreon vagy egyszerűen csak egy Paypal oldal. Ezek után pedig a Soundcloud nem fog százalékot lenyúlni az amúgy is szenvedő művészektől. Köszi, Soundcloud!


Ezzel pedig mi a legnagyobb probléma? Hogy a Soundcloud egyébként nem a kifizetéseiről híres, nem véletlen, hogy azokból a körökből, ahol már a pénz tényezőként van jelen, a Soundcloudon nem találsz meg feltöltéseket. A Soundcloud pedig azt ígéri, hogy addig tartja fent ezt az állapotot, ameddig a vírus okozta helyzet él, utána minden visszaáll a régi kerékvágásba. Nem lesz nagyobb kifizetés azoknak az embereknek, akik valóban munkát tesznek ebbe a dologba, mindössze több ember fogja a Soundcloudot használni, ha szerencséjük van.


De ne legyünk igazságtalanok, a Soundcloud legalább megpróbált lépni valamit, míg a többi platform ennyit sem tett. A Bandcamp, ahol a modell inkább hasonlít a fizikai, mint a digitális értékesítésre, egy nap lemondott a közvetítői díjáról, ami valóban egy nagy dolog volt, még annak rövidsége ellenére is.


A többi streaming oldal pedig egyelőre nem lép, valószínűleg a Spotify élvezi a rengeteg playlist létrejöttét, a Google székházban pedig elfáradtak annak a számolásában, hogy mennyi új ingyen tartalmat kapnak meg. Stream koncertek, régi felvételek, személyes pillanatok, amikkel leginkább az érdeklődést próbálják a zenekarok fenntartani, mert a számok nem azt mutatják, hogy a streaming oldalak majd most segítő kezet nyújtanak bárkinek is.


Bár úgy tűnhet, hogy nem vagyok kibékülve a streaming szolgáltatók tevékenységével, ez alapesetben nem igaz. Én is pontosan ugyanúgy Spotify-on keresztül fogyasztok zenét, Youtube-on nézem az interjúkat és a koncerteket, ahogy mindenki más is. Örülök, hogy elérhetőek zenék a világ bármely pontjáról, de láthatóan az óriási számok mögött nincs semmi, nem jelent a stream valódi magas anyagi segítséget az előadóknak, legalábbis alacsonyabb szinteken. A Soundcloud, amikor döntéshelyzetbe kényszerült, hogy kommunikációs értéket és pozitív képet ad a tevékenységének, vagy pedig valódi segítséget a művészeinek, úgy tűnik, mintha inkább az első irányába húzna.


A streaming pedig úgy tűnik, hogy nem lesz megváltás semmilyen szempontból a zenészeknek, de nyilván a semminél sokkal többet ér. Ha bárkinek úgy tűnik, hogy arra biztattam volna, hogy ne hallgasson streaminget, akkor félreértett. A streaming kitörölhetetlen szerepet játszik ma, és ameddig nincs jobb, addig ebből kell a legtöbbet kihozni, bár egyre inkább érdemes lehet azon gondolkozni, hogy valóban rendben van-e az, hogy egyes munkák végtermékéről (legyen az zene, újság, film) azt gondoljuk, hogy ingyen jár nekünk.


Tehát továbbra is maradjatok otthon, hallgassatok magyar zenéket, ha pedig lehetőségetek van rá, támogassátok is kedvenceiteket olyan módokon, amely valódi segítséget jelent nekik.

További érdekességekért érdemes követni az Ígéretes titánok Facebook- és Instagram-profiljait. Ha pedig szeretnétek picivel hozzájárulni ügyünkhöz, szerezzetek be egy jó Titánok-pólót vagy táskát a Popshopban! Csak semmi trendcsinálás: hallgassatok menő magyar feltörekvőket!

Bodó Bence