Van egy új klipötleted? Akkor itt az alkalom, hogy szabadjára engedd az elmebajod!

Szeretnétek egy f@sza klipet? Mi az hogy! Legyen egy jó forgatókönyvetek és május 14-ig küldjétek el azt a Ten years before s az OverGround kollektívájának.

 

Agymosott MTV-generációs suttyóként rengeteget agyalok mostanság, így a posztzenetévés korszakban, ahol a YouTube mindenkit – igen, bármennyire ágálkodnak még a Radioheadet is – lenyel keresztbe, mi a szösz ma egy videóklip? Illetve, hogy nagyon hiperkorrekt legyek, mi értelme, s főleg miféle hozadéka van a formátumnak? Igen, akár pl. pénzügyileg is. Mondanám, dől a lé belőle? A nagy lócitrom! Akkor meg minek ma klipet forgatni, ha csak a pénzt viszi, miközben vissza kb. semmit sem hoz már a konyhára, helóka, ingyenes videómegosztás!

 

Most páran az orromra koppintanak, hogy héj, te aludtál ott a Magyar Klipszemlén a Toldi egyik félhomályos sarkában? Melegedni jársz csak klipeket moziba nézni? Nem én, vinnyognék, mint partra vetett Piroska mézeskalácsot nyalogatva. No, de komolyra fordítva a szót, tényleg adott a kérdés, mi a zenés video funkciója? Azok az idők elmúltak ugyanis, amikor felső középkategóriás latinó himihumit játszó zenekarok, horrorárba, tíz millerekért forgatnak klipet a sírásnál közepesen erősebb dalaikra valamelyik karibi szigeten. Ma már nem ez a lakossági diszkótempó a jellemző, arról nem beszélve, hogy a zenetévé formátum egy letűnt kor múmiája lett, miközben egy kattintásra elérhető minden a neten. A klipből meg kipattant a profit.

 

Itt állunk most. A kérdés persze továbbra is adott – a válasz pedig talán az lehet, hogy a formátum még mindig a zenei ars poetica egyik legjobb eszköze. Ergo, neked a kliped mondja meg, hogy kivagy? Valami ilyesmi.

 

DE! A lényeg, a sokféle nyüzsiben jártas Ten years before rendezvényszervező brigád összeállt a zenés multimédiás tartalmakban, így többek között klipek készítésében is utazó OverGround Productions csapatával, és meghirdettek egy videoklip pályázatot kezdő, induló, feltörekvő, lelkes zenekarok számára. No, de miről is van szó? A lényeg, a jelentkezőknek tulajdonképpen egy ötletet, forgatókönyvet kell beküldenie, s a legfrappánsabb tervet meg is valósítják, emellé pedig szerveznek egy klippremierrel egybekötött koncertet is. (A teljes kiírást, így, hogy mire van szükség ITT elolvashatjátok.)

 

 

Miközben pedig mindenki izzítja magában a storyboardot, azért nekifeszültem a két társaságnak, hogy ugyan miért tartják fontosnak ezt az egészet, s mégis mi vette rá őket erre a klipes mizériára? Csak, hogy én, mint egy ’90-es években szocializálódott klipjunkie is képbe legyek mán, hogy miért is jó ma ez a zenei videós nyüzsi. 

 

– Szerintetek ma mi a funkciója egy videoklipnek az underground galaxisában?

Bertalan Balázs (Overground): Egyértelmű, hogy túl vagyunk az MTV korszakon: nem néznek meg már annyian egy klipet, mint akkor. Ez azonban nem jelenti, hogy nincs promoértéke. Elég csak a Csaknekedkislány nagysikerű Tihanyára gondolni, ami elég szépen felgerjedt underground viszonylatban. Összességében azonban azt mondhatjuk, a klip egy kreatív kiegészítés a zenéhez, és mint ilyen, a mai információ-dömpingben egy klipnek is nagyot kell villantania kreatív vagy technikai szempontból, hogy emlékezetes legyen. Az átlagos klipek ma már sokszor nem elegek. Meg persze a könnyen hozzáférhető videós technika folytán nagy tere van a trash-klipeknek is, ezek között is akadnak gyöngyszemek.

Vitéz Anikó (Ten years before): Pontosan, ahogy Balázs is rávilágított, a videoklip még mindig az egyik legfontosabb marketing eszköz, amivel ki lehet ugrani a hatalmas „zajból”. Legyen az image –, egy story vonalat képviselő –, vagy éppen egy koncertfilm… ez az első forma, ahol vizuálisan is találkozhatnak a hallgatók az adott produkcióval, ami által kialakul egy komplex kép és eldöntik, hogy az tetszik-e, vagy sem. A zene önmagában nem mindig elegendő arra, hogy szélesebb rajongótábort szerezzünk.

 

– Honnan jött az ötlet, és miért pont erre a „formátumra” esett ezúttal a választás?

Balázs: Ambrus Peti (Overground tag) ötlete volt, hogy szervezzünk egy ilyen kampányt. Jó ötletnek tartottuk, hogy közösen csináljunk egy ilyen akciót a TYB-lányokkal. Egyrészt érdekes kísérletnek tűnt és persze promóciós szempontból sem utolsó egy ilyen akció. Ez egyfelől egy reklám nekünk, másfelől pedig egy olyan szolgáltatás, amire úgy gondoljuk, valóban szükség van.

 

– Szerencsére egyre többen szerveznek klipbemutatóval egybekötött koncerteket, nálatok ez hogyan fog kinézni? Mivel lesz több, mint egy „klasszikus” TYB-s bulika?

Anikó: Bár magától a klip ötletétől is függ, de a forgatásokat nyárra ütemezzük és szeretnénk az elkészült filmet kora ősszel bemutatni egy önálló koncert keretében. Hogy mi lesz a buli forgatókönyve?  Az természetesen az elkészült alkotás koncepcióján fog alapulni, de pl. maga a helyszín és a további részletek egyelőre még titok!

 

– Nem akarok itt semmiféle közállapotot becsempészni, de valahogy nem tudom kihagyni: a kiválasztási procedúra mennyire lesz transzparens? Azaz, akit a legapróbb részletekbe menően érdekel, miként tájékozódhat arról, hogyan, milyen szempontok alapján választjátok ki a nyertest, s miért döntötök végül úgy, ahogy majd?

Balázs: Mivel művészetről van szó, természetesen nem lesz objektív az elbírálás. Ahogy a szabályzatban is leírtuk, az ötlet eredetiségét, annak megvalósíthatóságát és indokoltságát vesszük figyelembe. A megvalósíthatóság a legföldhözragadtabb szempont, hiszen relatíve könnyen el tudjuk dönteni, mi az, amire van technikai és anyagi lehetőségünk és mi az, amire nincs. Fontosnak tartjuk, hogy lássuk, az adott projekt életében fontos állomás ez a klip. Szeretnénk olyanoknak segíteni ezzel a pályázattal, akik valóban rászorulnak és sokat dob rajtuk a klip elkészülte. Akinek van már ezer klipje, de az ezeregyedikért nem akar fizetni, na, ez hátrább fogja tenni őt a rangsorban. Mindezek ellenére természetesen szubjektív elbírálás lesz, amit a két csapat tagjai fognak megszavazni.

Három projekt fog a rövid listára kerülni, velük személyesen is elbeszélgetünk majd, hogy lássuk, fogunk-e tudni együtt dolgozni, hogy első kézből lássuk az energiáikat. Belőlük választunk majd győztest. Azt viszont fontosnak tartjuk, hogy ne legyünk részrehajlók, így kizárólag pályamunkák közül választunk. Ha épp úgy alakul, hogy a legjobb pályázat épp egy barátunké lesz, akkor ez van, a mi lelkiismeretünk tiszta, mint ahogy akkor is, ha egy totál ismeretlen projekttel kell majd együttműködnünk. Minden esetben nyitottak leszünk a felmerülő kérdések megválaszolására. nekünk is mindig nagyon fontos volt a visszajelzés és tudjuk, hogy a nem győztes pályázók számára is az, ezt igyekszünk mindig megadni.

 

– Közben kezdődik lassan a nyári fesztszezon, ti most épp mikbe másztok bele? Milyen akcióitok lesznek? Merre csókolnak arcon idén a matricáitok?

Balázs: Overground részről, ami biztos, hogy mi készítjük a Bánkitó Fesztivál aftermovie-ját. Tagjaink bizonyára megfordulnak egyéb fesztiválokon is, de több konkrétumot nem tudunk mondani. Hamarosan befejezzük a BABEL új klipjét, a Bánkitó mellett a fő projekt persze a győztes pályamunka megvalósítása lesz.

Anikó: Ahogy az elmúlt két évben, idén is több fesztiválon, helyszínen megtalálhattok majd bennünket. Még zajlanak egyeztetések, de ami már biztos, hogy idén is lesz idősávunk a Mészistock Fesztiválon, ahova egy korábbi fellépő zenekarunk kap biztos helyet, illetve az A38 hajóra 4 alkalommal is készülünk meglepetéssel. Meg talán lehet, hogy egy kocsmázást is megejtünk, hasonlóan, mint tavaly ősszel!

 

Ami meg a közeljövőt illeti, nyakunkon a következő TYB-koncert, május 11-én a Papaver Cousins és a Mano részvételével jön a legújabb etáp, szóval szépen lehet lekúszni a Mikába.

 

További érdekességekért érdemes követni az Ígéretes titánok Facebook-, Tumblr- és Instagram-profilját is. Csak semmi trendcsinálás: hallgassatok menő magyar feltörekvőket!

Balogh Roland