Ötvenszeresére nőtt a hanglemezeladások száma Magyarországon

A lemez körbejár, a többség pedig nem érti, hogy miért nem gépről hallgatod. Egyre többen vesznek vinylt már itthon is. Körbenéztünk a statisztikát tengerében.

 

Ez valami olyasmi, amit csak egy nagyon szűk réteg, a lemeztulajok, és hallgatók értenek. Bár lehet, hogy már nem is annyira szűk ez a réteg, ahogy a számok mutatják, egyre tovább pörög a zenei reneszánsz. Nem, mint stílus, hanem mint fogalom teszi rá folyamatosan kezét a zenére, és ezzel együtt a hanghordozók eladására is.

 

A MAHASZ (Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége) minden évben közzéteszi a fizikai és a digitális eladásokról szóló statisztikákat, amelyekből látszik, hogy a vinyl iránti érdeklődés már nem csak a briteket érinti. Hisz – ahogy általában minden őrület – ez is a szigetországból indult, ahol 2016 végén többet költöttek hanglemezre, mint digitális albumokra.

 

Magyarországon – mint mindenhol a világban – a fizikai hanghordozók eladásának siratója gyakorlatilag az internet megjelenése óta tart, 2016-ban csak a 2003-as eladások 20 százalékát sikerült elérni, a vinylek értékesítése viszont ugyanezen két dátum között majd ötvenszeresére nőtt.

 

A MAHASZ hanglemezeladási statisztikái 2003 és 2016 között /// Grafika: Ígéretes titánok

 

Ez a növekedés a fizikai eladások csökkenése mellett tudott igazán érvényt szerezni a lemezeknek, hiszen több mint 5 százalékát az eladásoknak ez a forma hozta be a (jelenleg legfrissebb) 2016-os adatok szerint. A digitális értékesítéshez képest ez a szám olyan, mintha ott sem volna, értékben mégis hozza a digitális értékesítések 33 százalékát. Így abszolút nem mondható egy üzleti szempontból veszteséges iránynak, ezzel teremtve létjogosultságot magának.

 

Ha ez a tendencia folytatódik, előállhat egy olyan szokatlan helyzet akár itthon is, hogy értékben a vinyl-eladás megveri a digitális értékesítést, hiszen a 2015 és 2016 közötti duplázás bizakodásra adhat okot. Igaz ugyan, hogy a 2004-es ötszázhoz képest sokkal egyszerűbb látványos növekedést produkálni, de nem úgy tűnik, mintha a növekedés lassulni akarna.

 

Tehát hiába a majd másfélmilliárdos digitális értékesítés, egyre több ember nem online képzeli el a zenehallgatást. Vagyis nem csak. A vinyl vásárlók nagy része online hallgatja meg az adott albumot, így csak gesztusértékű részükről, hogy támogatják a zenészeket, így fejezve ki tiszteletüket a munkájuk felé. Egy BBC által is idézett 2016-os kutatás szerint a vásárlók majd fele nem hallgatja meg a lemezeket, hét százalékuk pedig még lejátszóval sem rendelkezik.

 

De akkor mire jó ez?

 

Az alapötletet e vásárlások mögött az, hogy a zenész pontosan ugyanúgy dolgozik, mint amikor a pék kenyeret süt, miért járna a zene ingyen. A másik fontos dolog, hogy amikor elindult az eladások növekedése a lemezbirtoklás egy rendkívül különleges, a hipszter társadalom egyik olyan meghatározó eleme volt, mint a fehér zokni.

 

Ám, ahogy egyre többen kezdték el vásárolni, a mainstream is meglátta benne a lehetőséget, így 2017-ben az Egyesült Államokban legjobban fogyó hanglemezek nem indie újdonságok voltak, hanem a klasszikusok, mint Bob Marley vagy a Beatlesahogy erről egy szép nagy cikkben a Pitchfork is beszámolt. Így mára már rengeteg popalbumot is újranyomnak vinylként, így történhetett meg az is, hogy 2017 tíz legjobban eladási számait produkáló lemezei közé, mindössze egy 2017-es került be, és azt is az undergroundnak sehogy sem nevezhető Ed Sheeran szállította. (Persze, ha szigorúan nézzük, akkor kettő, mert a 2016 decemberi Kaliforniai álom, azaz a La La Land, inkább 2017-ben számított.)

 

Az Egyesült Államokban leginkább felkapott tíz hanglemez eladási statisztikája 2017-ben (ezer darab) /// Grafika: BuzzAngle Music / Pitchfork

 

Az, hogy ez mennyire hat az eladásokra a jövőben, egy érdekes kérdés lehet. Hiszen lehet, hogy egy soha nem látott felemelkedést hoz, ám megtörténhet, hogy ahogy a mainstream felkapja, a trend el is tűnik, így dobva vissza korábbi helyére a lemezeket. Valamint az sem teljesen látható, hogy a retrohullám mennyire befolyásolja az eladási számokat, illetve ez meddig tartható.

 

A befolyás szó használata pedig nem csak a szorosan vett zeneiparban lehet fontos, a tengerentúlon már arról is beszámolnak, hogy folyamatos a lemezboltok nyitása is, illetve nyilván valakinek el is kell ezeket a lemezeket készíteni.

 

Ha pedig minden így halad tovább, nem elképzelhetetlen, hogy a kedvenc gyrosozód helyén lemezbolt nyílik, vagy éppen ehhez kapcsolható munkát kapsz. Bár ez itthoni még a távoli jövőnek tűnik, és nem úgy állnak a csillagok, hogy a Spotifynál is álmatlanul forgolódnak az ágyban, de kit tudja, mit hoz majd a jövő zenéje.

 

További érdekességekért érdemes követni az Ígéretes titánok Facebook- és Instagram-profiljait. Ha pedig szeretnétek picivel hozzájárulni ügyünkhöz, szerezzetek be egy jó Titánok-pólót vagy táskát a Popshopban! Csak semmi trendcsinálás: hallgassatok menő magyar feltörekvőket!

Bodó Bence