„A kilépő cigi egy szeánsz”

Portisheadtől a Bonanza-fílingen át egészen a kései Pendulum deep house beütéséig. Ez a Pixel Cranes remixlemeze, a To Tail Off The Cluster. Exkluzív premier!


Üvegszilánkok a tök sötétben. Mind más alakú, mindegyik másképp szúr meg, de fájdalom helyett inkább csak felvillanyoznak – valahogy ilyesmire sikeredett a Pixel Cranes alább debütáló remixlemeze, a To Tail Off The Cluster. Megannyi, olykor pofátlanul egymásnak ellentmondó hangulat összegyúrva, mint egy rojtosra gyűrt jegyzetfüzet.


Az eklektika oka persze nem véletlen. Egy sok előadós, sok feldolgozásos cucc mindig ilyen. Ezúttal sincs másképp, hiszen Géczi Gergő és Tóth Andris mellett négy számot, három vendégművész: Rusek, Adrift és Function Store jegyeznek.


Érdekes utazás előtt áll bárki, aki végigpörgeti a dalokat: a legbrutálisabb veretéstől a már-már egyházi akapella-beütésig minden stáción keresztülmehet. Személyes kedvencem az állítólag korai Ákos/Bonanza vibrációkat magán hordozó Midnight Crisis. De akad köztük japán vonalon összehozott levegős házibulizene magyar nyelvű számra: Szedd Le a Képeket.


Érdemes tehát nekiesni – közben pedig végigolvasni Gergő és Andris számról számra vett, novella-szerű kalauzát. És persze, a srácok nem lennének önmaguk, ha a lemez mellé ne hoztak volna még egy vadiúj videóklipet is, ezúttal az End With No Beginning c. etűdre készült egy mozgóképes feldolgozás, amit alább szintén megtaláltok.


The Corridors (Fight Me Sungazers RMX)

Igazi múltidézés volt ezekből a dalokból remixet csinálni. A Fight Me a legelső olyan közös dalunk, amit egy az egyben Andris hozott a szólóprojektjéből, én jóformán csak pár gitársávot adtam hozzá, egészen mostanáig, mert ezúttal igazán magamévá tettem. Született egy táncolható, bulizós, elektropop dal deep house beütésekkel. Egyértelműen a kései Pendulum évek inspirációja.


Lucid Dreamers (Synesthesia Sungazers RMX)

Andrissal volt anno egy sajátos módszerünk az alkotói válság kezelésére, és ez az irdatlan mennyiségű műanyagüveges producerkőbi fogyasztás volt. Viccet félretéve, szeretünk picit a dadaizmushoz nyúlni ilyenkor. Egy kalapba gyűjtünk teljesen véletlen szavakat, majd azokból húzunk néhányat és alkotunk külön versét, refrént stb. Így volt ez a címéhez méltán passzoló, színes dalunknál is, ami most Lucid Dreamers formájában a lemez kőkemény drum and bass epizódjává eszkalálódott.


Another Nothing (Exit Cigarette Sungazers RMX)

A kilépő cigi egy szeánsz, ami egy sima cigizést takart mielőtt mindketten visszatértünk, olykor egyikünk Budapestre, másikunk Szegedre. Az ötlet még anno tőlem jött, egy álmomról szól, ahol a barátaimmal biciklizek, amikor hirtelen egy tengerszoros választ el minket és én a hátamon a biciklivel próbálok átúszni a túlpartra, sikertelenül. Ez egy nagyon mély élmény volt, különösen mert akkor ért véget az első kapcsolatom másodjára, így szerettem volna egyedül feldolgozni. Az inspiráció itt a dark-elektrós Portishead volt.


End With No Beginning (Darker Love Sungazers RMX)

Imádom ezt a dalt, főleg az emlékek miatt. Amikor anno az eredeti számhoz készítettük a klipet, ráment egy drón (amit mi is megörökítettünk cikkben :D), ami sohasem jött vissza a pusztából, miután elrepült a robotpilótával. Egy fél éjszakát és fél napot töltöttünk a búzatáblában a keresésével. Akkor persze teljesen kivoltunk, de mégis szép emlékként gondolok vissza rá. Jól visszahozta azt az időszakot ennek a remixelése, ami End With No Beginning címmel a kaotikus album dubstep-pop fúziója.

PXL_CRNS – End /w No Beginning [Spongebob Mashup]

null

Afraid of Fear (The Void Sungazers RMX)

Az Iridescence, első nagylemezünk legpörgősebb szerzeménye egy orosházi session eredménye. Ez a dal – ami egyébként ott volt a 2017-es Az év dala listánkon is – reprezentálja a dalaink azon kategóriáit, amik teljesen 50-50 alapon születtek. Andris kezdett a basszussal, én rágitároztam, jött a szintikkel, én a szöveggel, végül felénekelte és kész lett, most pedig alter-sad rockba öltözve éledt újra.


Empty and Shallow (Midnight Crisis Sungazers RMX)

Szeretem, ahogy Andris ír, de kétséget kizáróan az Iridescence albumunk Midnight Crisis című számának szövege áll hozzám a legközelebb, ezért is tudtam olyan jól azonosulni vele. A Midnight Crisis a „midlife crisis” (barokkos túlzással) anagrammája a születése pedig 2016 augusztusához köthető. Ekkor volt életem legborzasztóbb pánikrohama, szóval, ez a dal is meghatározó élmény. Szerettem volna ezzel is foglalkozni és sikerült is a remixelése közben tanulnom valamit abból a mentális útvesztőből.


Szedd Le a Képeket (Rusek Late Night Remix)

Még 2014-ben, amikor először voltam kinn Japánban, az ottani egyetemen csatlakoztam egy zenész klubhoz, ahol összehaverkodtam pár sráccal és egy koncert erejéig összeálltunk Green Elephant néven. Abból a bandából pár emberrel a mai napig tartom a kapcsolatot hellyel közzel. Az egyik sráccal, Saitóval például tavaly találkoztam Londonban, mert ő már ott él egy ideje, a másik taggal Hyodoval meg 2017-ben, amikor másodszor jártam kinn Japánban. Akkor mesélte nekem, hogy DJ-zik illetve van egy zenekara is. Innentől fogva magától értetődő volt, hogy megkérjem, csináljon egy remixet. Nagyon elégedett vagyok vele, mert pláne úgy, hogy kukkot nem ért magyarul, elkapta a dalszöveg kulcs sorait és mellé odarittyentette a legfeelgoodabb, legekisebb házibulis zenét.


Disappearance (Adrift Rework)

Ez volt talán a leg-legelső remix, ami valaha készült Pixel Cranes számból. Ezt Gritta Peti barátunk még 2017-ben csinálta nem sokkal az album megjelenése után. Ez áll a legközelebb az eredeti számhoz, de Peti adott neki egy igazi Adriftes szájízt.


Midnight Crisis (Adrift Bonanza Edition)

Másik legkoraibb remixünk, szintén Petitől, de emögött van egy vicces sztori is. Eredetileg Bonanza Crisis néven ment ez a szám, mert neki a korabeli Ákos vibe-ok jöttek át belőle, ezért ő még rátett egy lapáttal, hogy még inkább ’80-as évekbelinek hangozzon. Ha jól rémlik, ezt a verziót mintha játszottuk volna élőben a Borfeszten is, mert Máté barátunk egyszer szimplán „Banánkrízisnek” nevezte ezt a számot egyik próba alkalmával, amin akkor jót röhögtünk. (Lehet, hogy tényleg Banana Crisisra kellett volna keresztelni ezt a számot? :D)


Disappearance (Function Store Meta Remix)

Molnár Danival pár éve ismerkedtem meg, amikor már formálódott a fejemben a Go Bro Tobacco label ötlete, és kerestem embereket akikkel azon a platformon keresztül kollaborálnék vagy a zenéjét kiadnám. Bár az albumját nem sikerült ezen keresztül kiadni, egy remix erejére azért még el tudtam csípni. Markánsan jelen van benne Dani szólóprojektjének a stílusa, ugyanakkor meg az Atoms for Peace/Aphex Twin rajongók is találnak benne valamit ami elnyeri a tetszésüket. Szó szerint a legmetább remix, mert amíg a Szedd le a Képek mixben még felismerhető pár sor, ebben tényleg nagyon figyelni kell az embernek, hogy felismerje a vokált az eredeti számból. Sötét mélyrepülés a psziché legrejtettebb zugaiba. Tökéletes párja és ellentéte a Szedd le remixnek.


Disappearance (André Freego Acappella Mix)

Amikor először vettük fel ezt a számot, mindig volt valami, amit máshogyan énekeltem, ezért úgy döntöttünk Gergővel, legyen akkor többsávos vokál benne és azzal ezt le is tudtuk. Sosem gondoltam volna, hogy x évvel később hozzá fogok újra nyúlni, és újraformáljam egy teljesen bandához stílus idegen számmá. (Bár ezen az albumon melyik szám nem lenne az.) Miután Gergő a fő mix/master hangmérnök a bandában, jó kihívás volt magammal szemben hogy én mennyire tudok belemenni a technikai dolgokba. Végül ez a szám egy utolsó tisztelgés lett a Dorime mémnek. Meg, ha már ezen az albumon nem lett spoken word szám, ez az, ami talán még a legjobban megközelíti.

További érdekességekért érdemes követni az Ígéretes titánok Facebook- és Instagram-profiljait. Ha pedig szeretnétek picivel hozzájárulni ügyünkhöz, szerezzetek be egy jó Titánok-pólót vagy táskát a Popshopban! Csak semmi trendcsinálás: hallgassatok menő magyar feltörekvőket!

Balogh Roland